tisdag, juni 15, 2021
 
HemEKONOMIÖkad e-handel driver upp försäljningen för Volvo

Ökad e-handel driver upp försäljningen för Volvo

Gab

I dag släppte AB Volvo sin första kvartalsrapport för 2021. Orderingången, för framförallt lastbilar, är upp mycket kraftigt jämfört med samma kvartal 2020 och försäljningen landar överlag på hela 85 000 enheter jämfört med 38 000 – en uppgång med 120 procent.

VD Martin Lundstedt menar i företagets kvartalsrapport att det stora uppsvinget beror på ökad e-handel – något som medfört att transporterna ökat kraftigt.

Samtidigt påpekar han att de har mycket lite i lager och jobbar på högtryck för att kunna leverera enligt alla beställningar. En av riskerna som presenteras är att halvledarföretagen har problem med leveranserna vilket i sin tur kan påverka Volvos produktion.

När det gäller bussar tappar företagen stora delar av försäljningen. Detta på grund av den kraftigt reducerade turismen. Nya beställningar är därför ner hela 68 procent jämfört med första kvartalen 2020.

Vidare noteras i rapporten att Volvo har avyttrat UD Trucks till Isuzu Motors for 19 miljarder kronor. De skall också ha startat ett bränslecellsföretag tillsammans med Daimler Truck vid namnet ”cellcentric”. Volvo förväntar sig att de tillsammans skall bli världsledande i affärssegmentet.

MEST POPULÄRA